Дата: 22 Апр 2020
На 22 април 1529 г. в град Сарагоса Испания и Португалия сключват договор, който уточнява подялбата на зоните на влияние и колонизация на двете морски сили в източното полукълбо. Необходимост да подпишат такъв договор възниква за страните в резултат на конфликт по отношение на ценните Молукски острови в Малайския архипелаг, известни и като "Острови на подправките". Тридесет и пет години по-рано двете кралства са сключили подобен договор т.нар. Договор от Тордесиляс, който определя подялбата на новооткрити земи според линия в Атлантическия океан. Околосветското пътешествие на Магелан (1519-1522 г.) обаче променя ситуацията. Оказва се, че и двете кралства могат да имат претенции над Молукските острови, защото испанците стигат до тях пътувайки на запад (в своята зона на влияние според договора от Тордесиляс), а португалците стигат до тях пътувайки на изток. Става ясно, че трябва да се установи още една разделителна линия, този път през Тихия океан. Картографи, астрономи и математици от двете държави сформират комитет за определяне на меридиан, който да е точно срещуположен на определения за разделител от Торедесиляс. Все още обаче не са били развити достатъчно познанията за точно определяне на географската дължина и всяка от групите показва карти, на които спорните острови са в тяхната зона. След няколко години преговори в крайна сметка Испания изоставя претенциите си за островите в замяна на известно количество златни монети, които португалският крал трябва да внесе в испанската хазна. Според сключения в Сарагоса договор през 1529 г., втората разделителната линия на сферите на влияние минава източно от Молукските острови, като Португалия получава права за контрол над новооткрити земи и морета на запад от линията, а за Испания е отредена по-голямата част от Тихия океан.
Разделителните линии според договорите от Сарагоса и Тордесиляс са показани в стенна карта "Велики географски открития, XV-XVII век".
Карта "Велики географски открития, XV-XVII век" ще откриете и в Атлас по история и цивилизации за 8.-9. клас.
Остави мнение/коментар